Oeps…. Hackers in de bakkerij!
Het deeg was klaar en de bakkers stonden in de startblokken. In alle vroegte werd de productie opgestart bij Bakkerij Remmerswaal. Maar hoe hard er ook op het toetsenbord werd geramd; er gebeurde helemaal niks. Het systeem lag plat. Hackers hadden zich met een digitale cyberaanval naar binnen gewerkt…
Veel succes hadden ze niet. In allerijl werd NetFabric gebeld, die meteen iemand op pad stuurde. De aanval werd afgeslagen en de automatische back-up systemen bewezen hun waarde. “Diezelfde middag draaiden we weer gewoon,” blikt Richard Remmerswaal terug op dat bijzondere en best wel angstige moment. ”En we hebben ook geen losgeld betaald!”, voegt hij daar lachend aan toe.
Business-to-business
Richard, zijn broer en hun beide partners zijn inmiddels de derde generatie binnen dit familiebedrijf. Opa begon uiterst bescheiden, namelijk in zijn woonkamer. Vandaag de dag biedt de Schiedamse bakkerij werk aan 40 man. Zes dagen in de week gaan er 10 bestelwagens op pad om 400 afnemers van vers brood te voorzien. Tot de klanten behoren o.a. groothandels, ziekenhuizen, hotels en sportverenigingen. De bakkerij telt twee winkels, maar business-to-business is veruit hun belangrijkste afzetkanaal. Dagelijks komen er om en nabij de 700 orders binnen. De meeste tussen 12 en 3 uur, want dan zit de lunch erop en worden de bestellingen voor de volgende dag besteld. Al die data moet vertaald worden naar etiketjes voor elk brood en elke zak krentenbollen én naar sluitende paklijsten. Kortom, een deugdelijk netwerk en betrouwbare IT-infrastructuur zijn hier net zo onmisbaar als meel en bloem.
Hygiëne-protocol
Remmerswaal kwam in 2014 in contact met NetFabric toen ze een bakkerij overnamen waar de IT-dienstverlener al kind aan huis was. De bakkerij heeft z’n eigen servers, twee aparte kabels voor internet en ook nog een mobiele 3G-backup-voorziening. Ook alle telefonie en het camerasysteem in de bakkerij komen uit de NetFabric-keuken. Die camera’s zijn nodig omdat het bedrijf FSSC22000-gecertificeerd is en vanwege het hygiëne-protocol elke stap in het proces wordt gemonitord. De camera’s zijn ook verbonden met het beveiligingssysteem. Bij een inbraakmelding krijgt Richard een bericht en kan hij op z’n telefoon zien wat er aan de hand is en of hij wel of geen politie moet inschakelen. De samenwerking met NetFabric verloopt tot op heden naar volle tevredenheid, volgens Richard: ”Ze hebben ons nog nooit in de steek gelaten!”