Inloggen in het holst van de nacht
Het telefoontje kwam in de nacht van vrijdag op zaterdag. Bij een jachthaven was een groot feest met bijna 300 gasten in volle gang, toen ineens de stroom uitviel. Projectleider Rinus Otte van de Saman Groep wist meteen wat hem te doen stond toen hij in het holst van de nacht deze oproep kreeg. Hij belde direct een monteur uit zijn bed. De monteur spoedde zich naar de jachthaven, loste het probleem op en na drie kwartier kon het feest weer worden hervat.
Laadpalen en zonnepanelen
Het voorval illustreert voor Rinus hoe belangrijk bereikbaarheid is voor de Saman Groep. Het installatiebedrijf met vestigingen in Zierikzee en Oosterhout telt zo’n 150 medewerkers en bestrijkt een breed veld aan installatieactiviteiten, zoals gas, water en elektra. Maar ook voor duurzame installaties, zoals laadpalen, warmtepompen en zonnepanelen kun je bij ze terecht. Daarnaast verzorgt de Saman Groep het service en onderhoud aan al deze apparaten en installaties. Ook in het geval van een storing. “Wij zijn nooit gesloten, dus moeten onze servers voor 100% beschikbaar zijn.”
Eigen gebruikersfouten
Niet alleen adviseurs en telewerkers moeten op elk moment kunnen inloggen op de servers. Maar ook voor de servicemonteurs is dit ontzettend belangrijk. De 200 Mbit/s internetverbinding compleet met servers, firewalls en switches werd geleverd en aangelegd door NetFabric. Het beheer gebeurt grotendeels door Rinus, die al 20 jaar bij de Saman Groep werkt. Ook werkt hij al zeker 15 jaar met NetFabric samen. “Negen van de tien keer dat het misgaat op ons netwerk, gaat het om gebruikersfouten van onze eigen mensen. Het is niet nodig om daar een externe partij bij te betrekken.” Daarom lost Rinus het grootste deel zelf op. Alleen bij complexere problemen of wanneer het hem aan tijd ontbreekt, schakelt hij NetFabric in. Over die samenwerking is hij te spreken. En al helemaal over z’n vaste contactpersoon: “Robbert is een topper!”